top of page

בִּתְפִילָּה

 נוֹשָׁנָה

עָנָה

​לִבֵּנוּ 

איחולים לשנה החדשה מארכיון בית לוחמי הגטאות - תערוכה וירטואלית

איחולים לשנה חדשה בגלויה, באיגרת, במכתב, הם מנהג יהודי נפוץ ורב-שנים. לא מפתיע אפוא, שברכות לשנה טובה, נאספו במשך השנים בארכיון בית לוחמי הגטאות כחלק מעיזבונות של נספים במלחמה או של שורדים שבחרו להפקיד בידי "הבית" את זיכרונותיהם.כאשר שולפים לרגע את הברכות מהקשרן המקורי, ומניחים אותן על ציר זמן לצד ברכות שנה טובה אחרות, מתקבלת תמונה מעניינת.התערוכה פורשת בפני המבקרים את הביטויים "לשנה חדשה" כפי שהם משתקפים מארכיון בית לוחמי הגטאות ובכך מעניקים מבט רוחב היסטורי על התקוות שעלו לאורך הזמן סביב הימים בפתחה של שנה חדשה.

שם התערוכה מתוך: נעמי שמר, "בראש השנה", 1971, © כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם

גלוית שנה טובה ביידיש
גלוית שנה טובה ביידיש
גלוית שנה טובה ביידיש
גלויות שנה טובה בלדינו
גלויות שנה טובה בלדינו
גלוית שנה טובה ביידיש

שנות ה-20 וה-30

האיחולים נעים על פני כמה עשורים, לפני השואה, במהלכה ואחריה. חלקן הגדול של הברכות מהמחצית הראשונה של המאה ה-20, טרום מלחמת העולם השנייה. אז נפוצו בעיקר גלויות מאוירות, צבעוניות ומתקתקות, במנהג שהחל דרכו בגרמניה והתפשט למזרח אירופה ולארצות הברית. ברכות אלו נושאות סמלים מסורתיים ואידיאולוגיים, וביטויים לאירועים גדולים שפקדו את העם היהודי.

ציטוט 1_edited.jpg
ציטוט 7 .jpg
ציטוט 3.jpg

שנות המלחמה

מימי השואה אותרו בארכיון "הבית" בעיקר מילות ברכה לשנה החדשה במכתבים שנשלחו לבני משפחה ולקרובים. האיחולים הללו מבטאים בעוצמה כמיהה לעתיד טוב יותר ותפילה "שהעננים מעל ראשנו יתפזרו". במבט לאחור, מצמרר לקרוא ברכתו של אב יהודי בפולין המאחל לילדיו בשנת 1937 "נקווה שכל הרע יגמר עם השנה הישנה."

לאחר המלחמה

גלוית שנה טובה ממחנה העקורים ברגן-בלזן
גלוית ברכה לשנה החדשה בעברית
איגרת ברכה לשנה טובה
גלויה לראש השנה

הברכות המאויירות שוב מופיעות בימים של אחרי המלחמה, הפעם בשילוב של צילום עצמי ובצבעי שחור לבן. מגן דוד, דגל ישראל, עצי דקל ואוניות עלייה לארץ ישראל הם המוטיבים הבולטים כעת בברכות, לצד מסרים לאומיים של ניצחון וגאולה.

נקווה שהשנה החדשה תביא איתה...

אנו מאחלים לכם ולכן שנה טובה מבית לוחמי הגטאות.

נשמח להזמינכם לביקור בתערוכה הפיסית והמלאה במוזיאון

bottom of page